Trygghetsøvelser for grupper
Det finnes en rekke trygghetsøvelser som kan brukes til å bygge opp et godt muntlig klima i klasserommet.
Øvelse 1: Navneleker
Å kjenne navnene til de andre i rommet er sentralt for et godt muntlig klima:
- Si navnet ditt og legg til en matrett, et dyr eller et land med samme forbokstav. Eksempel: Anna appelsin, Børge bever, Cecilie Chile.
- Si navnet ditt og legg til «tre sannheter og én løgn» om deg selv. Resten av gruppa må si navnet høyt og deretter gjette hva som er løgn. Eksempel: Mitt navn er Anna. Jeg er kretsmester i svømming. Jeg sover fremdeles med kosedyr. Norsk er favorittfaget mitt. Jeg har en tvillingbror. Klassen gjentar navnet og gjetter hvilken påstand som er løgn.
Øvelse 2: Klargjør «kjørereglene»
Å bli enige om hvilke regler som skal gjelde for det muntlige klimaet i klassen, er sentralt for å få et trygt ytringsklima. Klassen kan diskutere følgende:
- Ønsker vi et klassemiljø der det er innafor å le av andres innspill?
- Hvordan kan vi gjøre det lettere å si ting man ikke er 100 % sikker på stemmer?
- Er det lov å provosere eller argumentere bare for argumentasjonens skyld?
For at alle skal bli hørt, kan denne øvelsen brukes:
Lag påstander om hva et godt muntlig læringsmiljø innebærer, og be elevene ta stilling til påstandene ved å holde opp rød lapp(uenig) eller grønn lapp (enig), eller reise seg om de er enig og bli sittende om de er uenig. Elevene må forberedes på at de må begrunne standpunktet sine.
Påstandene kan f.eks. være:
- Du bør alltid rekke opp hånden om du har et innspill.
- Du har lov til å korrigere om noen sier noe feil eller har misforstått.
- Du må la andre snakke ferdig selv om du er uenig i det vedkommende sier.
Som alle andre regelsett bør ikke klassen ha flere enn maks fem regler, og reglene bør være formulert som noe man skal gjøre, ikke hva man ikke skal gjøre.
Øvelse 3: Finne meningsfeller
Det kan være trygt å vite at noen har samme smak eller mening om noe som en selv. Klassen kan bli bedre kjent gjennom disse øvelsene:
- Fire hjørner. De ulike hjørnene i klasserommet er delt inn i enig, litt enig, litt uenig, uenig. Lærer leser opp påstander, og elevene må plassere seg i det hjørnet som samsvarer med deres holdning/mening. Deretter kan det diskuteres først i hjørnet, deretter i plenum.
- Mingle-Petter-skjema . Lag et skjema med påstander. Elevene har i oppdrag å finne noen i klassen som kan kvittere på at dette liker jeg eller mener jeg. Slik kan et mingle-Petter-skjem a se ut:
Påstand | Elevsignatur |
Sangtekster er bedre på norsk enn på engelsk. | |
Den eneste poesien som betyr noe, er rap-tekster. | |
Det er bedre å være på ferie i Norge enn i utlandet. | |
Det er viktigere å ha det gøy på skolen enn å gjøre det godt i fag. | |
Øvelse 4: Tillit til medelev
Elevene står i to sirkler: en ytre og en indre sirkel. Elevene har ansiktet vendt inn mot midten. Elevene i den indre sirkelen får beskjed om at de skal falle bakover for å bli tatt imot av medeleven i den ytre sirkelen. De første gangene gir lærer signal om når de skal falle bakover. Etter hvert må elevene lese den andres kroppsspråk: Når faller han/hun?
En annen variant er at den ene eleven får bind for øynene og skal bli ledet av en annen elev over en hinderbane, enten fysisk eller at den blinde må høre på medelevens kommandoer.
Øvelse 5: Ufarliggjøre lytterne
Frykten for lytterne kan ødelegge mye for en elev som skal presentere et fagstoff muntlig. Ved å ufarliggjøre lytterne kan dette bli lettere.
En måte å ufarliggjøre lytterne på kan være å la alle lytterne ha på seg partyhatter eller feste en post-it med et oppbyggelig budskap i panna, f.eks.: «Du klarer det!» Det bidrar til komikk i klasserommet og kan hjelpe elever med å senke skuldrene.