Jeg er den evige fireren

Kjennetegn

Du har lest absolutt alt fagstoff læreren har lagt ut, du har notert og laget tankekart. Ja, du har gjort absolutt alt riktig og forberedt deg godt. I den muntlige vurderingssituasjonen svarer du på det læreren spør om. Du tar ordet og du lytter til medelevene. Til tross for at du tilsynelatende har gjort alt læreren ber om, glipper femmeren, og du ender opp med den evige fireren. Umulig å gjøre noe med, eller …

Oppførsel

Grovt sett kan vi si at den evige fireren ofte gjør dette:

  • «tømmer» fagstoffet i fanget på tilhørerne sine
  • gjenforteller fagstoff fra læreboka
  • ramser opp fakta
  • er opptatt av å vise hva han/hun kan
  • glemmer at muntlige ferdigheter som evne til å lytte, bygge videre på andres innspill osv. er en sentral del av vurderingen

Tipsliste

  • Hev blikket! Få fram tanker, refleksjon og en kritisk tilnærming til fagstoffet du har lært deg. Etter å ha lest gjennom fagstoffet, skriv ned fem kritiske innvendinger eller spørsmål til det du har lest.
  • Øv deg på å stille spørsmål til samtalepartnerne dine, ikke bare gi dem fakta. Du viser også faglig kompetanse gjennom spørsmålene du stiller.
  • Ranger de fem viktigste punktene/hendelsene/kjennetegnene på det fagstoffet som er utgangspunkt for samtalen.
  • Øv deg på å mene noe aktivt om fagstoffet. Etter å ha lest noe, oppsummer ved bruk av disse tre setningsstarterne:
    • Jeg tenker …
    • Jeg mener …
    • Jeg lurer på …
  • Bruk ord og formuleringer i samtalen som viser at du tilnærmer deg fagstoffet selvstendig:
    • «Jeg mener at det meste sentrale i denne epoken er …»
    • «Jeg bet meg særlig merke i at …»
    • «Skulle jeg listet opp de tre viktigste hendelsene, ville det vært …»
  • Still spørsmål i stedet for å kun svare på dem. Tenk hvorfor, ikke bare hva/hvordan. Still spørsmål til medelever i samtalen.
  • Øv deg på å bruke kropp, stemme og temposkifte når du snakker.

Den gode tilhøreren og samtalepartneren

  • Anerkjenn fagkunnskapen! Den evige fireren kan utrolig mye. «Det Martine sa der, var veldig bra. Hun fortalte oss om viktige hendelser i språkhistorien på 1800-tallet.»
  • Be den evige fireren om å oppsummere poengene sine. Da gir du han muligheten til en selvstendig tilnærming til fagstoffet. «Hva tenker du var de tre viktigste tingene som skjedde med det norske språket på 1800-tallet?»
  • Be den evige fireren om å tilføye fakta til dine egne bidrag. «Når var det egentlig nynorsk og bokmål ble sidestilte språk?»

Du må logge inn for å se lærerinnholdet.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – raskt og enkelt

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på "AKTIVER TILGANG". Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen "KJØP"
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk "GÅ TIL HANDLEKURV"
  • Inne i "Din handlekurv" trykker du på knappen "UTSJEKK", nede til høyre
  • Du kommer da til "UTSJEKK"-siden. Logg inn med FEIDE eller eportal-bruker om du ikke er innlogget
  • Gå videre ved å trykke "GODTA OG BETAL" nede til høyre. Merk at det skal stå "sum Kr 0,-"
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

AKTIVER TILGANG