| Karakter 2 | Karakter 3–4 | Karakter 5–6 |
Muntlige ferdigheter | Du kan noe av fagstoffet, men er avhengig av manus. Framføringen er monoton, og det er til tider vanskelig å få med seg hva du sier. Du har noe kontakt med publikum. | Du er lite manusavhengig og har god kontroll på fagstoffet. Framføringen har en planlagt struktur. Du er engasjert og tydelig og har god kontakt med publikum. | Du har solid kontakt med publikum gjennom en engasjerende og tydelig formulert og framført presentasjon. Publikum viser interesse, og faglig formidling står i sentrum. |
Analyse og kulturhistorisk kompetanse | Du har formulert et tema og kan koble tekstene til sentrale stikkord fra den kulturhistoriske perioden. Du bruker i liten eller noen grad fagspråk. | Du har formulert et tydelig tema og forklarer hvordan tekstene får fram temaet. Teksten settes i sammenheng med den kulturhistoriske konteksten på en god måte. Du bruker sentralt fagspråk. | Du har formulert et nyansert tema og bruker kunnskap om den kulturhistoriske konteksten i analyse av formål, form og innhold i tekstene. Både verbaltekst og bilde analyseres med et presist fagspråk. |
Refleksjon | Du kan si noe om hvordan noe av innholdet i tekstene kan være aktuelt i dag. | Du viser noe refleksjon rundt hvordan tematikken i tekstene kan være aktuelle i dag. | Du viser selvstendig og nyansert refleksjon rundt hvordan tematikk og verdier i de to tekstene kan være aktuelt i dag, og problematiserer dette. |
Kildebruk | Du bruker læreboka som kilde. Kilden(e) brukes uselvstendig. Kildelisten er mangelfull. | Du kobler fagstoff fra læreboka til tekstene som analyseres. Du har en kildeliste som inneholder alle kildene. | Du bruker fagstoff fra læreboka på en selvstendig måte i analysen. Eventuelle andre kilder er pålitelige. Kildelisten er fullstendig og følger en bestemt mal. |
Digital kompetanse | Du viser noe kjennskap til digitale verktøy. | Du bruker digitale verktøy i framføringen. | De digitale verktøyene er godt integrert i presentasjonen og er med på å formidle fagstoffet på en presis og engasjerende måte til publikum. |
| Karakteren 2 | Karakteren 3–4 | Karakteren 5–6 |
Formelle krav | Presentasjonen oppfyller i noen grad kravene (tid, lysbilder, innholdet står til oppgaveteksten). | Presentasjonen oppfyller de formelle kravene (tid, lysbilder, innholdet står til oppgaveteksten. | Presentasjonen viser selvstendighet og kreativitet innenfor de formelle kravene (tid, lysbilder, innholdet står til oppgaveteksten. |
Kreativitet i virkemidler | Lysbildene utdyper det som sies, det brukes noen virkemidler til å forsterke enkelte poeng. | Lysbildene både utdyper og utvider det som sies, og virkemidlene er tilpasset formålet. | Lysbildene både utdyper og utvider det som sies, på en gjennomgående og engasjerende måte, og virkemidlene er tilpasset formålet. |
Fagbegreper og presisjon i språk | Bruker lite fagspråk. | Bruker begreper fra retorikken. | Bruker gjennomgående fagspråk fra retorikken på en presis måte. |
Begrunnelser | Formulerer egne meninger og opplevelser. | Viser til eksempler som belegg for meningene og opplevelsene. | Viser til interessante eksempler som belegg og viser refleksjon over den retoriske effekten av disse. |
Struktur og overganger | Kommuniserer delvis sammenheng. | Kommuniserer sammenheng. | Strukturen er engasjerende lagt opp med god flyt og sammenheng mellom lysbildene. |
Presentasjonsteknikk | Har delvis øyekontakt, kan deler av presentasjonen uten bruk av manus, beveger hendene noe. | Har øyekontakt og kan mesteparten av presentasjonen uten bruk av manus, bruker hendene på en naturlig måte. | Bruker øyekontakt, hender, variasjon i stemmebruk og kroppsspråk til å forsterke poeng og dramaturgi. |