Presentasjon

Slik forbereder du deg

  1. Hvilke rammer har presentasjonen? Tid, hjelpemidler, tilhørere.
  2. Hva er formålet med presentasjonen? Informere og oppsummere? Analysere og sammenlikne? Argumentere og overbevise?
  3. Hvilket fagstoff er relevant?
  4. Hvilke muntlige ferdigheter er særlig viktige?
  5. Hvilke tilbakemeldinger har du fått på tidligere presentasjoner?

Forstå oppgaven

  • Skal du framføre alene, i par eller i gruppe?
  • Hvor mye tid har du til rådighet?
  • Skal du bruke PowerPoint eller andre hjelpemidler?
  • Har du fått et gitt spørsmål, tema, problemstilling eller påstand?

Når du har fått klarhet i rammene for presentasjonen, må du forstå selve oppdraget og rollen du skal innta. Se på verbene i oppgaveteksten og finn ut hvilken av rollene under som best passer til oppgaven.

  • Skal du informere og sammenfatte noe (være ekspert)?
  • Skal du argumentere og overbevise (være selger)?
  • Skal du tolke og vekke undring og refleksjon (være kritisk teksttolker)?

Idémyldring

Finn ut hva du kan om emnet fra før, og hvor du kan finne nytt stoff.

Tips:

  • Press-skriv. Slik gjør du det:
    • Trinn 1. Skriv ned alt du tenker og føler om det emnet du skal ha presentasjon om.

      Eksempel: Når jeg tenker på språkhistorie, tenker jeg på nynorsk. Det er urettferdig at vi skal ha nynorsk på skolen. Hvorfor kan vi ikke heller ha mer engelsk eller nyttige ting. Jeg tror jeg kommer til å studere engelsk. Kanskje flytte til USA, da er det viktig å kunne engelsk. I Norge hadde vi også folk som mente vi skulle skrive dansk. Det blir feil, tenker jeg, vi kan jo ikke ha dansk språk her, vi snakker jo norsk. Sånn sett var det fint at noen samlet dialekter og sånn, men det blir feil å tvinge andre til å lære seg disse.

    • Trinn 2. Les gjennom teksten og strek under alt som er faglig relevant.

      Eksempel: Når jeg tenker på språkhistorie, tenker jeg på nynorsk. Det er urettferdig at vi skal ha nynorsk på skolen. Hvorfor kan vi ikke heller ha mer engelsk eller nyttige ting. Jeg tror jeg kommer til å studere engelsk. Kanskje flytte til USA, da er det viktig å kunne engelsk. I Norge hadde vi også folk som mente vi skulle skrive dansk. Det blir feil, tenker jeg, vi kan jo ikke ha dansk språk her, vi snakker jo norsk. Sånn sett var det fint at noen samlet dialekter og sånn, men det blir feil å tvinge andre til å lære seg disse.

  • Lag tankekart

    Eksempel:
    Tankekart.jpg

  • Spør medelever eller skolebibliotekaren om de har tips til tekster, nyhetssaker, serier eller musikk som kan være relevante.
  • Les deg opp: Hva står det om emnet i læreboka, Store norske leksikon og så videre. Ta notater.

Sorter stoffet

Når du skal sortere stoffet fra idémyldringsfasen, kan du bruke et skjema som dette:

Innledning

Mål: Vekk interesse

Tips:

  • Innta en aktiv og positiv rolle: «I dag vil jeg gjerne snakke om …» er mer lystbetont enn «Jeg har fått tildelt et tema».
  • Knytt gjerne temaet til noe fra den siste ukas nyheter.
  • Tenk metaforisk! Hvordan ville du beskrevet temaet om det var en tid på døgnet? Et sted? Et dyr? Eller en årstid?
  • Engasjer publikum med bilder eller illustrasjoner (eventuelt film eller musikk)
  • Husk at din nysgjerrighet smitter over på publikum.

Hoveddel

Mål: Få fram fagstoffet

Tips:

  • Skriv ett avsnitt til hvert poeng.
  • Lag tydelige temasetninger som viser hva avsnittet skal handle om. Begrunn dem og bruk eksempler.
  • Bruk tekstbindere for å lage sammenheng: «For det første», «for det andre», «det viktigste er …», «med andre ord», «mens», «deretter», «dermed», «dessuten», «likevel», «derimot» og «tvert imot».

Avslutning

Mål: Oppsummer og konkluder

Tips:

  • Vis tilbake til noe du sa i innledningen.
  • Trekk fram det viktigste fra presentasjonen, maks tre stikkord.
  • Be publikum gjenta de tre stikkordene høyt etter deg. Da husker de dem bedre.
  • Avslutt med et slagord eller spørsmål til videre refleksjon hos publikum.

Øv på å presentere

Tenk gjennom

  • Hvor skal du plassere deg i rommet? Stå stille eller bevege deg?
  • Hvor skal du feste blikket? Veksle mellom enkelte publikummere, eller på et bestemt punkt?
  • Hvordan skal du bruke hendene? Holde dem mest mulig i ro, eller bruke dem til å understreke viktige poeng? Skal du holde manuskort?
  • Hvilke ord er viktigst og bør uttales med mer trykk?
  • Hva slags tempo bør du snakke i?
  • Hva slags tilbakemelding har du fått fra lærere eller medelever på presentasjoner du har holdt før?

Tips til hvordan du kan øve

  • Tren foran et speil slik at du ser ditt eget kroppsspråk.
  • Tren foran en venn eller noen i familien. Gi dem konkrete oppdrag: Skal de gi deg tilbakemelding på kroppsspråk, ordbruk, tempo, struktur eller faglig innhold?
  • Film deg selv med mobilen eller bruk «snakk inn»-funksjonen i PowerPoint.

Du må logge inn for å se lærerinnholdet.

LOGG INN

Aktiver tilgangen selv – raskt og enkelt

Dette krever at du allerede har konto i Fagbokforlagets e-portal. Om skolen din ikke har benyttet e-portalen før, må du kontakte digitalt@fagbokforlaget.no for å få hjelp til å sette opp tilgangen din.

  • Trykk på "AKTIVER TILGANG". Du får da opp et nytt vindu med nettressursens side på fagbokforlaget.no
  • Legg nettressursen i handlekurven din ved å trykke på knappen "KJØP"
  • Trykk på handlekurv-symbolet oppe til høyre på siden, og trykk "GÅ TIL HANDLEKURV"
  • Inne i "Din handlekurv" trykker du på knappen "UTSJEKK", nede til høyre
  • Du kommer da til "UTSJEKK"-siden. Logg inn med FEIDE eller eportal-bruker om du ikke er innlogget
  • Gå videre ved å trykke "GODTA OG BETAL" nede til høyre. Merk at det skal stå "sum Kr 0,-"
  • Du vil da få en ordrebekreftelse på e-post, og en e-post med videre informasjon om hvordan du tar produktet i bruk

AKTIVER TILGANG